Rejsedagbog, Sommerferie 2009 – Grand Teton og Yellowstone National parks (20) - RejseUniverset

Sommerferie 2009 – Grand Teton og Yellowstone National parks (20)

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Allan og Sanne i USA'.

Visninger 2030 gange
Opdateret 2009-08-21 04:22:23
Tilføj kommentar til rejsen: Allan og Sanne i USA Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: 'Vinterferie i Californien d 20-27. februar (21)' Næste
Forrige dagbogsindlæg: 'Allans forældre på besøg d. 27. apr-16. maj 2009 (19) Forrige
Amerika

Afrejsedato 2008-02-01
Hjemkomstdato 2010-01-31
Profil slaursen76
Læs rejsebeskrivelsen: 'Allan og Sanne i USA' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Sommerferie 2009 – Grand Teton og Yellowstone National parks (20)

Årets sommerferie gik til nationalparkerne Grand Teton og Yellowstone, der ligger i staten Wyoming. Vi tog af sted d. 13. juli og kom hjem igen d. 20. juli, så vi havde en uges tid til at udforske den flotte natur.
Vi kørte til lufthavnen i Washington og mellemlandede i Chicago inden, vi fløj videre til Jackson Hole, Wyoming. Jackson Hole ligger lige syd for nationalparken Grand Teton.
Flyveturen ind til Jackson Hole var utrolig flot, da vi kunne se Teton bjergene fra flyveren. Mange af bjergene er næsten 4000 m. høje. Det højeste bjerg hedder Grand Teton og er 4197 m. Der er endda en gletscher ved Mount Moran.

Her er vi lige landet i Jackson Hole lufthavn, der ligger i ca. 2000 m. højde. Og det var lidt koldt og blæsende.

Vi havde booket et hotelværelse i byen Teton Village, der også er et skisportsområde om vinteren, og det bar byen bræg af med mange lejligheder og hoteller. Skisportsstedet hedder Jackson Hole.

Dagen efter kørte vi ind i nationalparken Grand Teton. National Parken er slet ikke så stor som Yellowstone, men det er et meget flot sceneri med de store bjerge og floden, der svinger sig igennem parken.

På vores vej ind i parken så vi vores første elge, elgemor og kalv:

Det var meget koldt fra morgenstunden, det havde været helt ned til 1 grad om natten, så vi var godt pakket ind, da vi ville gå en lille tur ned til en sø.

Her ses Allan og William foran søen.

Her er lige et billede mere fra vores tur.

Herefter kørte vi rundt i parken og fik disse flotte billeder.

Her ses de høje Grand Teton bjerge:

Dagen efter kørte vi mod Yellowstone National Park. Yellowstone er USA ældste nationalpark og har ca. 3.000.000 besøgende om året. Det tog noget tid at komme derop, da der var et godt stykke vej, William skulle have mad og der var vejarbejde, men heldigvis var det en flot tur op nordpå.

Vi nåede op til Old Faithful området først på eftermiddagen, og vi besluttede os for at se Old Faithful geyseren, der er den mest berømte i parken, da den bl.a. springer med et meget forudsigeligt interval. Denne geyser springer 30 – 55 m i luften ca. hvert 94. min. Varigheden af udbruddet er fra 1 ½ min til 5 min og afgiver 14.000-32.000 l kogende vand.

I dette område, der hedder Upper Geyser Basin, har den tætteste koncentration af geysere i verden. Der er omkring 140 geysere. Vand der kommer dybest fra undergrunden har en temperatur på op til 93 gr.

Man kunne gå en lille tur på Geyser Hill m. klapvogn, så den tur gik vi. Her var der mange geysere og varme kilder indenfor et tæt område, og nogle af dem var i udbrud, så det var sjovt at se.

Da vi kørte fra området, så vi nogle bisoner, der græssede lige ved siden af vejen.

Næste dag kørte vi nordpå i Yellowstone til Mammoth Hot Springs, der er kendt for dens massive naturlige terrasse, hvor mineralvand flyder konstant og forandrer områdets udseende konstant.

Her er nogle billeder af disse terrasser.

Mommoth Hot Springs består også af en lille by, hvor vi så denne ren liggende midt på en græsplæne.

William hyggede sig i sin klapvogn.

Undervejs på turen rundt i parken kunne vi af og til se bisoner, og her var en af de store.

En dag så vi også en bison, der var meget sur og løb hen mod bilerne, der holdte i vejkanten. Man skal ikke komme for tæt på dem, da de er meget store, de kan veje op til et hel ton, og kan blive meget aggressive. Der er hvert år nogen, der kommer til skade pga møde med dyr i parken. Der var en mand på en campingplads i parken, der lige efter at vi havde været i parken blev stanget af en bison, da han var kommet for tæt på den.

Der gik flere floder igennem nationalparken, og her er vi nede ved floden Madison River, hvor der var flot.

En af dagene kørte vi ned til nogle af de andre geysere og mudderhuller, der er i parken. På vej derned kørte vi et ad et lille loop, der hed Firehole Canyon Drive. Her var der dette flotte vandfald.

Bagefter kørte vi til Firehole Lake Drive, hvor man kunne se mange geysere og varme kilder.

Så kørte vi ned til Midway Geyser Bassin, hvor man kunne stille bilen og gå en lille tur rundt og se flere geysere og mudderhuller.

Her er et mudderhul med kogende mudder.

Så har William og jeg taget opstilling foran en lille geyser, der er i udbrud.

Efter vores tur til alle geyserne kørte vi tilbage til West Yellowstone, hvor vi også boede for at tage en tur i en bjørne- og ulvepark. Her kunne man se brunbjørne (grizzly bjørne), der kom der til efter at være til gene for mennesker eller de er forældreløse unger af sådan nogle bjørne. Disse bjørne har lært sig at skaffe mad fra menneskene, ødelægge ejendom i deres forsøg på at finde mad og er blevet aggressive mod mennesker. Disse bjørne bliver normalt dræbt, men i stedet for er disse 8 bjørne blevet reddet og er i denne park. De er med til at lære folk om bjørne.

De viste bl.a. hvordan en bjørn kan angribe en alm. skraldespand, hvis der er mad i den. Der er ikke meget skraldespand tilbage efter bjørnen har været i gang med den.

Her står William og Allan udenfor parken til bjørne og ulvecenteret.

Hver morgen, når vi skulle ind i parken fra West Yellowstone, hvor vi boede, var der kiggekø undervejs. Den første dag tog det 20 min. at komme forbi stedet, der var skyld i køen. Der var en american eagle, der havde lavet rede tæt på vejen. Den havde også en unge i reden, og det skulle de fleste jo lige have et billede af, og så smider man jo bare bilen ind i vejkanten uanset om andre biler så kan komme forbi.

En dag skulle Allan selvfølgelig også lige have et billede af ørnen, og det blev da meget godt.

Så tog vi også en tur til Yellowstones Grand Canyon, der bestemt også er et besøg værd, også selv om man har set det ”rigtige” Grand Canyon.

Her ses Yellowstone River og Lower Falls i baggrunden.

Allan og William får et kig på vandfaldet.

Her ses Upper Falls, der også er et imponerende syn.

Mange steder i parken var der utrolig mange væltede træer. Disse træer var døde pga. brande, man kunne se, at træstammerne var sorte. Det utrolige er, at der på ny vokser træer op i skovbunden.

Her er der en ren, der hviler sig på en ø midt i floden.

Søndag kørte vi igen til Teton Nationalpark og igennem den for at komme til byen Jackson Hole, hvor vi skulle overnatte for at nå vores tidlige flyver hjem til Washington DC. På vejen stoppede vi ved den store sø i Teton nationalpark, der hedder Jackson Lake. Vi kørte ned til Colter Bay, hvor vi spiste og bagefter gik tur langs søen.

Her er den smukke sø, der dog er meget større end den lige ser ud til, da billedet er taget i en lille bugt.

I Jackson Hole boede vi på et udmærket hotel, hvor vi havde udsigt til nogle skipister (Der godt nok var lidt grønne på denne tid af året)

Vi gik en tur rundt i byen efter aftensmaden, og det var en meget hyggelig westernby.

Tidlig mandag morgen fløj vi tilbage mod Washington DC med mellemlanding i Chicago.