Rejsedagbog, 1. august 2006 – Gletchervandring (med billeder!) - RejseUniverset

1. august 2006 – Gletchervandring (med billeder!)

Denne rejsedagbog foregår i Schweiz og er en del af rejsen 'Mönch (bjergbestigning)'.

Visninger 2040 gange
Opdateret 2006-11-12 17:03:03
Tilføj kommentar til rejsen: Mönch (bjergbestigning) Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: '2. august 2006 – Gletchervandring & bad i bjergsø (med billeder!)' Næste
Forrige dagbogsindlæg: '31. juli 2006 – Topforsøg på Mönch (med billeder!) Forrige
Schweiz

Afrejsedato 2006-07-28
Hjemkomstdato 2006-08-07
Læs rejsebeskrivelsen: 'Mönch (bjergbestigning)' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: 1. august 2006 – Gletchervandring (med billeder!)

I nat sov vi rimelig godt trods den kraftige blæst, og den del sne der var nået at falde. Da vi kiggede ud om morgnen blev temmelig overraskede over at der var næsten 10 cm. nysne.

Vejret var overskyet og det blæste stadig. Vejrmeldingen fra Mette fra aften før lovede fortsat dårligt vejr, og mere regn. Samtidig havde vi læst om ruten til Jungfrau, og havde fundet ud af at der var 40 m. i mellem sikringspælene. Det er for langt til et 25 m. reb, selv om vi ville være i stand til at sikre os i sneankre i mellem pælene. Dog ikke en helt optimal løsning, og med den vejrudsigt, virkede det ikke super genialt og skulle stå og fumle med det.

Vi beslutede os derfor for at bruge dagen på at flytte lejren, og så se hvordan min hovedpine og Marcus' hæle havde det. Første hentede vi "heisses wasser" fra hytten som er kogt sne. Det smager ikke særlig godt men det fås for 15 kr. literen. Vi prøvede også at få en frisk vejrmelding, men det kunne vi ikke før kl 13, og det gad vi ikke at vente på. Vi gik derfor ned og pakkede sammen og gik mod Jungfraujoch. Her gik vi ind og op i spiret "Sphinx" (3571 moh), hvor mod vest har Jungfrau og mod øst har Mönch (4107 moh).

Vi kunne ikke se mod nord pga. vejret, men havde dog en flot udsigt ud over Gletcheren mod syd:

Vejret var begyndt at klare lidt op, og vi kunne se en større gruppe på ca. 20 mennesker som begyndte at gå ned over Jungfraufirn-gletscheren mod Aletschgletscheren. Vi besluttede os for at droppe tanken om en anden top, og i stedet gå på gletschervandring. Vi fulgte gruppens spor, og kom sikkert ned over den øverste del af gletscheren.

Her er vi netop kommet over den snedækket del af gletscheren, hvor der kunne være lumske spalter gemt, og ned til den del hvor der kun er is!

Vi mødte et par ældre Nordmænd som var på vej op for at tage toget ned. De skulle fejre 1. august i Grindelwald. Vores plan var at "fejre" det på gletscheren. Vi fortsatte videre ned og kom ned til Konkordiaplatz (ca. 2750 moh), som er sted hvor intet mindre end 4 gletschere støder sammen i en stor plads. Her slog vi teltet op, lavede mad og kiggede ud på det grå og temmelig kedelig vejr.

Efter aftensmaden blev vi enige om at vi planen i morgen skulle være at fortsætte ned af gletscheren og dreje ind i dalen inden Eggishorn.