Rejsedagbog, Besøg af Sannes forældre d. 11. - 25. okt. 2008 (15) - RejseUniverset

Besøg af Sannes forældre d. 11. - 25. okt. 2008 (15)

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Allan og Sanne i USA'.

Visninger 2035 gange

Hjemkomstdato 2010-01-31
Profil slaursen76
Læs rejsebeskrivelsen: 'Allan og Sanne i USA' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Besøg af Sannes forældre d. 11. - 25. okt. 2008 (15)

Den 11. oktober hentede vi mine forældre i lufthavnen Washington Dulles. De havde en god rejse herover, og måtte kun vente en times tid for at komme igennem immigrationen, så vi var heldige og skulle ikke vente så længe på dem.
Da vi havde fået læsset bagagen ud i bilen, kørte vi til et stort outlet mall, der ligger i nærheden (”velkommen til USA”). Outlet mall’et har 110 butikker, så der var nok at kigge på. Vi nåede dog langt fra dem alle sammen, men de fik en fornemmelse af shopping i USA, og vi fandt også lidt tøj.
Da vi var godt trætte, spiste vi aftensmad og kørte bagefter hen til vores hotel, som vi havde booket på forhånd, da Britta og Gunnar skulle opleve Washington D.C. dagen efter.

Søndag efter morgenmaden tog vi metroen ind til centrum. Vi havnede i tog med en masse football fans (Redskins), der skulle til kamp. Men det hele gik stille og roligt, og vi skiftede tog en gang, og landede herefter v. Union Station, hvorfra Washington sightseeingen skulle begynde. Union Station er en meget stor, imponerende og gammel togstation, hvor der også er butikker, restauranter og biograf.

Vi startede med at gå hen til United States Capital, hvor regeringen til USA’s kongres holder til.

Her ses US Capital:

Vi gik videre til ”National Museum of the American Indian”, som Britta havde hørt om via en kollega. Alle museer er gratis at besøge i Washington DC, så vi valgte at se museet, da det også lød meget spændende. Det var meget interessant at lære om bl.a.  indianernes og eskimoernes historie. Museet spænder over mere end 10.000 år af de indfødtes arv i USA (inkl. Hawaii), Canada og Sydamerika. Selve museet var også utrolig imponerende. Det er bestemt et besøg værd.

Så gik turen videre mod Det Hvide Hus. Det er jo et ”must see” i Washington DC selv om, man ikke kan komme så tæt på selve huset. Men det er sjovt at have set det. På vejen mod Det Hvide Hus kom vi forbi Washington Monumentet, der er en høj, hvid ægyptisk obelisk, der står utrolig flot på en bakketop, og kan ses mange steder fra.

Washington Monumentet:

Fra Washington Monumentet kan man se ned til Reflecting Pool’en og Lincoln Memorial for enden af Reflecting Poolen.

På billedet ses Gunnar, Britta og Allan:

Bagefter kom vi endelig hen til Det Hvide Hus, og her ses Gunnar, Sanne og Britta foran Det Hvide Hus:

Så gik gåturen videre til National World War II Memorial, der også ligger i nærheden af Reflecting Poolen. Dette mindested ærer de 16 mio., der deltog i 2. Verdenskrig under de allierede styrker. Den ærer også de mere end 400.000, der døde under krigen og alle dem, der støttede krigsindsatsen hjemmefra.

Denne limousine kørte med et brudepar. Ja, der er nogle, der bare ikke kan få deres limousiner store nok (HUMMER):

Sidst på vores rundtur stod Arlington National Cemetery på programmet. Det er en kæmpe stor kirkegård, hvor folk, der har tjent i den amerikanske hær kan blive begravet. Her ligger bl.a. John F Kennedy begravet. Her ligger mere end 320.000 tjenestemænd og deres familie begravet. Der er meget at se, og vil man hele kirkegården igennem skal man bruge mange timer.

Her er et billede fra kirkegården:

Mandag morgen skulle Allan flyve til New York, hvor han skulle deltage i et møde. Vi andre tog så bilen og kørte til ”The National Air and Space Museums’s Steven F. Udvar-Hazy Center”, der ligger i nærheden af lufthaven Dulles. Her kan man se mere end 150 fly og 148 store rumgenstande, der er for store til at blive udstillet på ”The National Air and Space Museum” i Centrum af Washington DC. Der er flere store hangarer, hvor man kan se fly i alle mulige afskygninger op gennem tiderne.

Her er et billede taget ud over en af hangarerne, hvor man bla. kan se den første Air France Concorde:

Og her er en sød lille helikopter:

Og her er et af de første fly, man forsøgte at få på vingerne:

Flot malet fly:

Og her ses et meget stort rumfærge:

Bagefter kørte vi mod Roanoke, men vi havde dog nogle stops på vejen syd på. Vi kørte langs Skyline Drive, der er det første stykke af Blue Ridge Parkway, hvor man kører igennem Shenandoah National Park. Skyline Drive er 150 miles lang, og er den flotteste del af Blue Ridge Parkway. Vi kørte godt nok kun de første 32 miles af strækningen, da vi skulle se Luray Caverns på vejen hjemad. Skyline Drive snor sig igennem bjergene, og der er de mest fantastiske udsigtspunkter undervejs. Da det var efterår og farverne var begyndt at komme blev det endnu flottere.

Her er nogle billeder fra turen:

Vi nåede til Luray Caverns sidst på eftermiddagen. Luray Caverns er en drypstens grotte, der blev opdaget i 1878, og er den største drypstens grotte på østkysten. Man bliver guidet igennem grotten på en times tid, og det er noget af et fantastisk syn, der venter en. Midt i grotten er der et meget stort stalacpipe orgel, der får spiller ved at slå på drypstenene. Drypstenene er stalactites og stalagmites.

Her er nogle billeder fra drypstens grotten:

Tirsdag tog vi ned til Roanoke centrum og så deres grøntsags marked, der dog var blevet noget småt siden, jeg var der med Kristina og co. Men vi fik set centrum og deres hyggelige butikker.
Vi tog op til Roanoke Stjernen og spiste frokost. Her har man udsigt over hele Roanoke dalen.

Her nyder Gunnar og Sanne frokosten:

Onsdag d. 15. oktober kørte vi en tur af Blue Ridge Parkway nordpå ca. 1 times tid til Peaks of Otter.

Her er et billede af Blue Ridge Parkway taget på vej mod Peaks of Otter:

Peaks of Otter er et område med mange vandremuligheder, der er en restaurant med ferielejligheder og der er en flot lille sø og et bjerg, Sharp Top, hvor man kan enten vælge at gå op eller tage en bus næsten op til toppen. Her er der en flot udsigt over bjergene. Vi tog bussen mod toppen og gik de sidste 15 min. mod toppen.

Her er udsigten fra toppen af Sharp Top:

Her holder Gunnar og Britta et hvil på toppen:

Torsdag kørte vi til ”Appomattox Court House National Historical Park”, der ligger ca. halvanden times kørsel fra Roanoke. Det er en lille landsby, der blev berømt, da Robert E Lee (general i the Army of Northern Virginia) og Ulysses S. Grant (general-in-chief of all United States forces) d. 9. april 1865 skrev under på fredsaftalen og hermed sluttede borgerkrigen mellem Nord og Syd. Lee og hans hær tabte og måtte til sidst overgive sig til Grant, og det signalerede slutningen på sydstaternes forsøg på at danne en separat nation.

Her er et par billeder fra Appomattox:

Her ses Britta foran det hus, hvor Lee og Grant skrev under på fredsaftalen:

Her ved dette bord blev der skrevet under på fredsaftalen:

Fredag var en regnvejrsdag, og vi havde om onsdagen set, at der i Roanoke centrum var et åbent værksted, Glazed Bisque-It, hvor man kunne male på keramik og lave glaskunst. Da Britta havde prøvet at lave glaskunst før, besluttede Britta og jeg os for at prøve at lave et lille glasfad hver, når det nu regnede. Gunnar gik imens på kaffebar og gik på opdagelser i byen.

Her sidder Britta og jeg koncentreret og prøver at skære i de forskellige farver glas, så det passer til glasfadet:

Glasset skulle herefter brændes og formes. Det færdige resultat kunne vi således først hente senere på ugen. Her ser Brittas flotte glasfad:

Her har Allan forvildet sig ind i køkkenet, mens Britta checker mail:

Lørdag d 18. oktober ville vi have haft amerikansk morgenmad på en lokal restaurant, der er meget kendt for deres lækre amerikanske morgenmad, men da vi kom lidt sent op, var der mega lang kø i restauranten, da vi kom, så vi endte med at spise lidt morgenmad på vores ynglings cafe Panera Bread.

Denne lørdag var der det årlige show for lokal keramik kunst, og det ville jeg selvfølgelig gerne se. Der var skåle, kopper, fade, kunst osv. fra ca. 40 lokale pottemagere. Det var utrolig flot håndværk, men vi endte ikke med at købe noget.

Vi besluttede os derefter for at gå en tur ved Carvins Cove, der er en National Park, der ligger lige udenfor Roanoke. Her er mange vandremuligheder, der er også en kæmpe sø, hvor vandværket fra Roanoke får deres vandforsyninger fra. Det var ikke så varmt denne dag, men det blev da til en god gåtur alligevel

Her kommer Britta og Gunnar vandrende:

Her er udsigten over søen:

Søndag var vejret igen super, selv om det dog var noget koldt fra morgenstunden. Dagens tur gik til Château Morrisette, der er et vinslot, der ligger ca. en times kørsel syd af Blue Ridge Parkway. Vingården har 27 års vintradition med prisvindende vine. Det er et af Virginias ældste og mest velsete vinerier.

Vi stoppede flere steder undervejs på turen for at nyde udsigten over bjergene:

Her ses Gunnar og Sanne med den flotte udsigt i baggrunden:

På vejen derned fik vi også lige tid til at nyde en kop te i solen på de medbragte stole:

Allan og Gunnar skulle selvfølgelig prøvesmage vinene på Château Morrisette, og de var ikke helt begejstret for dem alle sammen, men der var da et par hvidvine imellem, der kunne drikkes. (Men det er nu altså ikke Alsace kvalitet!):

På parkeringspladsen ved vingården holdte der mange lækre biler, og Britta var helt forelsket i denne sportsmodel. Den klæder hende nu også pænt:

Efter frokost på vingårdens restaurant kørte vi lidt videre syd på til Mabry Mill. Den gamle møllen er en af de mest fotograferede steder langs parkwayen, og idyllisk ser det da også ud:

På billedet kan man ikke lige se, at der var proppet med mennesker omkring den gamle mølle og de tilhørende små bygninger.

Der var også musik denne dag, hvor der blev spillet og danset:

På vej hjem til Roanoke tog vi lige dette flotte billede:

Mandag d. 20. oktober havde vi en afslapper dag hjemme. Da det var tæt på Halloween havde vi købt et græskar, som vi ville skære ud og stille udenfor med fyrfadslys i.

Her har Gunnar lige fået skåret hul i græskaret:

Her kæmper jeg med at få kerne og indmad ud af græskaret:

Og her ses det færdige resultat:

Tirsdag kørte vi til Bedford for at se The National D-Day Memorial. Dette mindested er lavet for at mindes de allieredes tapperhed, troskab og offer under D-Dagen d. 6 juni 1944. Grunden til at mindestedet er placeret netop her i Bedford er pga. at denne by mistede 21 ud af 35 lokale drenge under D-dagen og dagene derefter. Mindestedet gengiver bl.a. strand invasionen, hvor der er skulpturer af soldater osv.

Her ses mindestedet fra Reynolds haven, der symbolisere England som udgangspunktet:

I Reynolds haven står der også en stor statue af General Dwight D. Eisenhower. Rundt om i haven stod der adskillige buster af andre ledende generaler under D-dagen:

I loftet er der et mosaik billede, der forestiller kortet over planerne for D-dagen. Man kan se England og Frankrigs kyster.

På dette billede ses en gengivelse af landgangen af soldater v de franske kyster. Det virkede utrolig godt, og der kom springvand op v. siden af soldaterne ind imellem, der skulle symbolisere skud mod dem i vandet.

Onsdag blev vi i Roanoke og så bl.a. hotel Roanoke, der er et utrolig flot gammelt hotel. Det har været Roanokes kendetegn i over 100 år.

Vi besøgte også kirken St. Andrews Katolske Kirke. Det er en meget europæisk lignende kirke m. to tårne. Det var en meget flot kirke.

Kirken ligger flot på en bakketop, og kan ses mange steder fra:

Indenfor var kirken også flot:

Om eftermiddagen nød vi solen i haven:

Torsdag d. 23. oktober kørte vi en tur til Smith Mountain Lake, der er en kæmpe bjergsø (40 miles lang). I 1966 opdæmmede m Roanoke River v. Smith Mountain Gap. Denne sø ligger i utrolig flotte omgivelser, og der er her, man skal have sit sommerhus, hvis man er ”noget”.

Vi spiste lige vores medbragte madpakker i solen, inden vi gik en tur rundt i en National Park, der ligger ned til søen.

Vi kom forbi denne lækre sandstrand, der om sommeren er fuldt med badende gæster.

Her ses et af de lækre huse, der ligger med egen have ned til søen:

Og her er lige et billede af de flotte efterårsfarver:

Vi grillede mange gange til aftensmad, da vejret var super. Her er Gunnar i gang med at røge en laks, der blev utrolig god:

Her gøres der klar til at nyde aftensmaden indenfor, da det var for koldt til at sidde udenfor hele aftenen:

Vi spillede selvfølgelig også nogle spil Partners. Denne aften vandt Gunnar og jeg!

Fredag slappede vi af og tog til Elizabeth Arden lagerudsalg, hvor vi fik købt mange gode billige cremer, dufte osv.

Lørdag var ferien ved at være slut for Gunnar og Britta, og vi kørte dem til lufthaven i Washington, og de kom godt hjem til Danmark.