Rejsedagbog, Sommerferie d. 18-27. juli 2008 (9) - RejseUniverset

Sommerferie d. 18-27. juli 2008 (9)

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Allan og Sanne i USA'.

Visninger 2036 gange
Opdateret 2008-09-14 18:36:45
Tilføj kommentar til rejsen: Allan og Sanne i USA Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: 'Besøg på Monticello Søndag d. 3/8 2008 (10)' Næste
Forrige dagbogsindlæg: 'Tur til Mabry Mill og baseballkamp 12. og 14. juli 2008 (8) Forrige
Amerika

Afrejsedato 2008-02-01
Hjemkomstdato 2010-01-31
Profil slaursen76
Læs rejsebeskrivelsen: 'Allan og Sanne i USA' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Sommerferie d. 18-27. juli 2008 (9)
Så blev det endelig tid til vores første sommerferie i USA. Vi ville gerne se Niagara Falls, så vi slog det sammen med en tur til Boston og New York. Vi kørte selv rundt til stederne, og det gav mange miles til Toyota Highlanderen.

Vi tog af sted fredag d 18/7 eftermiddag og kørte mod Niagara Falls igennem West Virginia. West Virginia er også flot med store skove og bjerge. Vores GPS ledte os lidt på afveje, men det lykkedes os at finde nordpå. Vi blev mindet om aldrig at stole blindt på en GPS. Vi overnattede få timers kørsel fra Niagara Falls.

Lørdag d. 19/7 ankom vi til Canada, og skulle lige igennem deres immigration inden, vi kunne forsætte. Vi ville se Niagara Falls fra den canadiske side, da den efter sigende skulle være det flotteste sted at se vandfaldene fra. Og hvilket syn! Det var noget imponerende at være så tæt på sådan et stort vandfald!

Det canadiske vandfald, der kaldes ”Hestesko vandfaldet”, er omkring 52 m. højt og bredden på toppen af vandfaldet er vurderet til at være 675 m. bredt. Flodens dybde ved foden af vandfaldet er faktisk dybere end selve vandfaldets højde, det er vurderet til at være 56 m. dybt.
Det amerikanske vandfald er en smule højere med en højde på 56 m. Bredden på dette vandfald er 328 m.

Her er nogle billeder fra Niagara Falls:

Her er vi kommet tæt på det canadiske vandfald, der er et meget flot syn:

Her ses Hestesko-vandfaldet fra en længere distance.

Man kan sejle med en båd næsten helt ind til det canadiske vandfald, og det er en noget våd oplevelse.

Her ses det amerikanske vandfald, der er knap så imponerende et syn som ”Hestesko vandfaldet”.

Her står Sanne med de to vandfald i baggrunden.

Efter en flot dag ved vandfaldene gik turen mod Boston, hvor vi overnattede på et motel langs motorvejen. Det var utrolig dårligt motel, og vi var glade for at slippe væk den næste morgen.
I Boston havde vi 3 overnatninger på et rigtig flot, gammelt hotel. Hotellet var en tidligere brandstation og var blevet utrolig flot renoveret m mange flotte gamle ting. Vi boede meget tæt på en metrostation, og kunne således nemt tage metroen ind til centrum.
Vi ankom til Boston d. 20. juli om eftermiddagen, og efter et ordentligt torden – og regnvejr tog vi ind til byen om sidst på eftermiddagen. Vi startede med at tage til Beacon Hill, der er en samling af elegante røde murstenshuse, der er meget europæisk inspireret.

Herefter gik vi op til Massachusettes State House, som man startede med at bygge i 1795. Senere på ugen så vi bygningen indvendig, hvilket også var et flot syn.

Her studerer Sanne lige Boston guiden, mens Allan tager billeder.

Mandag morgen begav vi os mod det italienske kvarter i byen. ”The North End” er det ældste og mest livlige distrikt.  De britiske kolonister bosatte sig her i det 17. århundrede, og nu er det et livligt italiensk kvarter med masser af restauranter og cafeer.

Det eneste tilbageblivende hus fra det 17. århundrede er Paul Revere huset. Paul Revere boede i huset under revolutionen (1775) og var kendt som en helt af Revolutionen, da han var budbringer for ”The Sons of Loberty” og om aftenen på den første kamp i Revolutionen red til Lexington for at advare lokal militsmænd om de britiske forberedelser.

Her boede Paul Revere som sølvsmed med sin familie.

Senere på dagen, da vi var kommet igennem det obligatoriske sikkerhedscheck så vi Massachusettes State House indvendig, hvilket var meget flot.

Her ses en af de flotte rum.

Her ses Senate Chamber, hvor 40 senatorer normalt debaterer politik.

Så trængte vi til en afslapper i en af deres parker, Boston Common, der er den ældste park i USA. I det tidligere 1800 tal blev der lagt stier, springvand osv.
Her bliver der stadigvæk holdt taler, demonstrationer, men også dyrket sport og givet koncerter.

Her er et billede af en hyggelig sø med pedaldrevne svanebåde, som er fra 1877.

Her er endnu et billede over parken med højhusene i baggrunden:

Bagefter tog vi hen for at se Boston Public Library, der viste sig at være rigtig flot. Det er bygget i renæssance palazzo stil og er dekoreret med skulpturer og billeder.

Her er vi kommet ind i en typisk amerikansk læsesal.

Tirsdag tog vi til New England Akvarium, der ligger flot ned til vandet. Dette akvarium har en af de største samlinger i verden. Der var mange spændende fisk og dyr at kigge på. Vi så også hajer, skildpadder osv. blive fodret i det kæmpe akvarium de har i midten af bygningen. Vi så også en flot 3D film i deres store IMAX biograf.

Senere på dagen tog vi ud til universitetet Harvard, der ligger i bydelen Cambridge. Det er et meget eftertragtet universitet i USA.

Inden vi tog videre mod New York skulle Allan lige have nogle billeder af den flotte skyline ind over Boston.

Onsdag d. 23. juli gik turen mod New York, hvor vi skulle bo i Jersey City (i staten New Jersey), der ligger overfor Manhattan. Herfra kunne vi tage toget ind til Centrum af NY på ca. 20 min. Vi ankom på vores hotel om eftermiddagen, det regnede og tordnede sendt på eftermiddagen og lidt af aftenen, så vi tog først ind til Manhattan dagen efter.

Torsdag morgen tog vi så toget ind til centrum af NY. Vi vidste ikke lige hvordan vejret ville arte sig, så vi tog først et besøg på ”Madame Tussauds” voksmuseum, hvor man kan se kendte skuespillere osv. som voksfigurer. Det var meget imponerende hvor godt disse voksfigurer var lavet. Her er nogle billeder derfra:

Her ses Allan i selskab med Jennifer Aniston.

Her ses John Travolta og Samuel L Jackson.

Her er Sanne kommet i godt selskab med George Clooney.

Så er vi igen kommet ud i virvaret i Manhattan.

Om eftermiddagen tog vi en tur rundt inde ved Rockefeller Centeret, der er det største privat ejet kompleks i verden. Det er nærmest en by i byen, det er et stort område m. haver, bygninger, shopping, tv-studier osv.

Her er et billede fra ”The Sunken Garden”, hvor staturen Prometheus ses.

Vi besøgte også New Yorks Public Library, hvor der også er masser af imponerende rum og flot kunst.
De havde en meget stor læsesal, der er næsten 2 bloks lang, enorme vinduer og 18 store lysekroner.

Efter at være drønet rund i byen kom vi tilfældigvis ud til denne flotte havn i nærheden af det tidl. World Trade Center. Her var der cafeer og forretningsfolkene sad og hyggede sig med en fyraftensøl.

Fredag stod den på en lang gåtur i Central Park. Vi ville se mere af parken, end vi havde set sidste gang, vi var i NY. Vejret var perfekt til en lang gåtur, og der var mange andre end os, der tilbragte formiddagen i parken.

Her ses en af de mange romantiske søer i parken.

Her ses Belvedere slottet, der ligger midt i parken.

Denne kæmpe sø er noget af en kontrast til højhusene i baggrunden.

Vi var selvfølgelig også nede på sydspidsen af Manhattan, Battery Park, for at se New Yorks varetegn Friheds Gudinden.

Den sidste dag i New York, lørdag, var vi inde og se et Broadway Show, der hed ”A Chorus Line”. Det var en musical med musik og dans. Vi købte billetterne om formiddagen til halv pris ved et centralt billetkontor, der sælger overskydende billetter til fordelagtige priser. Det var en meget god musical, Allan mente dog, handlingen var lidt for langtrukken. Men det var en sjov oplevelse.

Senere var vi i en kæmpe butik med M&M’s! Der var chokolade, tasker, bluser osv. med M&M. Det var meget sjovt at gå rundt og kigge lidt.
Her er M&M’s i massevis.

Sidst på eftermiddagen tog vi ud til South Street Seaport. Det er en gammel havn, der er blevet renoveret med butikker, restauranter, søfarts museum osv. Her var meget hyggeligt og livligt.

Her ses Allan foran Brooklyn Bridge.