Allan og jeg udforsker Paris

Denne rejsedagbog foregår i Frankrig og er en del af rejsen 'Allan og Sanne i Paris uge 21 2006'.

Visninger 2054 gange
Opdateret 2006-06-12 16:46:23
Tilføj kommentar til rejsen: Allan og Sanne i Paris uge 21 2006 Tilføj kommentar
Forrige dagbogsindlæg: 'Paris byernes by Forrige
Frankrig

Afrejsedato 2006-05-22
Hjemkomstdato 2006-05-28
Profil slaursen76
Læs rejsebeskrivelsen: 'Allan og Sanne i Paris uge 21 2006' Læs Rejsebeskrivelse

Så blev det torsdag og Allan havde tid til at udforske Paris sammen med mig. Vi startede med en gåtur til pladsen ved Louvre:

Pladsen ved Louvre

Herefter gik vi så op gennem haven Jardins des Tuileries, som er en meget flot have med mange flotte blomster. Vi gik videre op til Concorde pladsen og opad Champ-Élysées til Triumfbuen. Vi var oppe i Triumfbuen og her har man et virkelig flot syn ud over Paris. Man har selvfølgelig et fantastisk syn til Eiffeltårnet. Vi tog herefter Metroen til modsatte side af Eifteltårnet, nemlig Trocadéro esplanaden. Her har man et fantastik sigt til Eiffeltårnet:

Vi var ikke oppe i Eiffeltårnet, da det var Kr. Himmelfartsferie, og der var utrolig mange mennesker. Vi gad ikke stå i kø i flere timer. Vi gik derfor videre igennem Parc du Camp-De-mars og ned til Hotel des Invalides. Aftenen gik som andre aftener med at spise på en hyggelig restarurant. Denne gang i Latinerkvarteret, der er kendt for dens mange hyggelige og billige restauranter.

Selv i Paris´s midtby findes køer:

Fredag gik turen mod Sacre Cour og Montmantre. På toppen af Monmatre ligger Sacre Cour, der er en meget flot kirke, hvor man fra pladsen foran kirken har et flot udsyn udover Paris. Kirken er meget speciel og flot:

Sacre Cour

I Montmartre er der små hyggelige gader, og denne del af Paris er berømt for datidens malerne og cabaret'erne fra begyndelse af 1900 tallet. Der er stadigvæk en masse malere, der for et beløb vil male et portræt af dig. De maler også billeder fra byens flotte steder:

Vi sluttede dagens strabasser af med et besøg på Louvre, da Allan ikke har været der før, og det er bestemt et besøg værd. Vi gik sammen med en masse andre besøgende mod Mona Lisa, som man jo selvfølgelig skal se. Vi travede rundt på Louvre og kom forbi denne dame: "Venus fra Milo"

Vi vandrede videre i et stykke tid, men vi kom ikke igennem hele Louvre, da vores fødder og ben var for trætte. Museet rummer 200.000 kunstgenstande, og hvis man skulle bruge ét minut på hvert udstillet kunstværk, og man var på museet hver dag, fra det åbnede, til det lukkede, ville det tage næsten 2 måneder at nå hele vejen rundt :0)

Lørdag gik turen mod Versailles Slottet. Vi kom desværre lidt for sent afsted, og vi måtte stå i kø i halvanden times tid inden vi kom indenfor murene. Der var desværre for mange mennesker, men vi fik dog kæmpet os igennem til den utrolig flotte spejlsal:

Desværre var noget af spejlsalen under renovering, og det ødelægger noget af helhedsindtrykket af salens storslået udsmykning.

Vi sluttede dagen af med en strøgtur på Hausmann gaden, hvor de super store butikscentre ligger. Om aftenen var vi på sejltur på Seinen. Det tog en times tid, og vi fik set Paris´flotte bygninger med belysning på, og det er et meget flot syn, ikke?

Den sidste dag, søndag,  havde vi nogle timer, inden vi skulle i lufthavnen og vi tog til Bastille-pladsen og ved Boulevard Richard-Lonoir, der ligger i forbindelse med pladsen var der et stort marked. Så vi fik oplevet et rigtig parisisk marked med frugt, grøntsager, tøj, ost, pølser og friske fisk. Bagefter gik vi tilbage til vores hotel langs Promedade Plantée, der er en 1,75 km lang strækning fra Bastille-pladsen til Bois de Vincennes. Adviadukter og gangbroer kan man slentre rundt i parkens smukke blomster bevoksning. En af gangstierne er hængt op i højde med vinduerne i boligblokkene: