Familiebesoeg i Panama.

Denne rejsedagbog foregår i Panama og er en del af rejsen 'Marianne & Axel på Verdensomrejse'.

Visninger 2039 gange
Opdateret 2006-05-19 22:48:52
Tilføj kommentar til rejsen: Marianne & Axel på Verdensomrejse Tilføj kommentar
Næste dagbogsindlæg: 'Sol, sand, ruiner og dykning paa Yucatan-halvoeen - Cancun, Isla Mujeres, Cozumel og Tulum.' Næste
Forrige dagbogsindlæg: 'Farvel til Peru med et hoejde- og lavpunkt - Arequipa, volcan Chachani og Lima. Forrige
Panama

Afrejsedato 2005-10-25
Hjemkomstdato 2006-05-31
Profil sulen
Læs rejsebeskrivelsen: 'Marianne & Axel på Verdensomrejse' Læs Rejsebeskrivelse

Da vi hoerte at Thomas (Mariannes storebror) var flyttet til Panama fik vi arrangeret et stop der paa vejen til Mexico. Det blev til 5 superhyggelige dage der...

Vi blev hentet i lufthavnen af Thomas, der derpaa koerte os hjem til hans mindre palads, hvor vi fik lov til at indlogere os selv i gaestevaerelset.

Thomas arbejder blandt andet med at levere forsyninger ud til nogle af de mange skibe, som passerer gennem Panama kanalen. Vi fik ogsaa lov til at dumpe nogle "forsyninger", ( nogle kalder det suvenirs ), i hans hus, som han saa kan levere videre til Mariannes foraeldre, naar de kommer og besoeger ham i juli. Og saadan blev vores rejsebyrde noget lettere.

En del af de foerste dage gik med at tage ud og spise sammen med Thomas om aftenen, mens vi brugte eftermiddagene paa at proeve paa at vaenne os til varmen.

Det der med at vaenne os til varmen, formaaede vi ikke paa vores korte ophold. Bare det at sidde og tale sammen over morgenmaden, kunne faa sveden til at pible frem. Da vi endelig fattede at der var aircon i stuen, blev det da ogsaa der at vi efterfoelgende spiste morgenmad. En morgenmad hvor hovedingredienserne var WASA knaekbroed og rugbroed. Man laerer virkelig at saette pris paa den slag, naar man ikke faar det saa tit. Mums.

Middag om aftenen.

Paa vores sidste hele dag i Panama, havde Thomas hele dagen fri, saa vi kunne tage paa tur. Vi startede med at besoege bakken taet paa Thomases hus, hvorfra vi havde en fantastisk udsigt over Panama City og Panama kanalen.

Udsigt fra en bakketop taet paa Thomases hus.

Derefter besoegte vi Panama kanalens museum, hvorfra man ogsaa kan komme op paa et observationsdaek, hvorfra man taet paa kanalen kan se ned paa skibene naar de passerer igennem en af sluserne i kanalen.

Panama kanalen - intet besoeg i Panama er komplet uden et besoeg dertil.

Her passerer et skib fra Maersk...I staevnen ses en masse "smoelfer", storebrorens, meget passede, kaelenavn til matroserne i de blaa maerskuniformer.

Maersk-skib passerer igennem foerste sluse paa Panama-kanalen.

Efter besoeget ved kanalen, koerte vi af Panamas hullede hovedvej ud og besoegte San Lorenzo fortet, der ligger paa en klippeknold ud for den flod, som spanierne brugte til at fragte det guld de havde hentet i Sydamerika ud i det Caribiske hav. Da vi kom frem til fortet stod det ned i staenger, men vi valgte lige akkurat at vente laenge nok til at regnen naaede at stoppe og swlap fra at koere skuffede vaek. Vejen til fortet gik igennem en taet regnskov, hvor vi paa hjemturen naaede at se en flok broeleaber, en tucan og et dovendyr, der laaaaangsomt klatrede op af en lian.

Da vi kom hjem til Thomas taenkte vi, at vi havde lyst til at lave middag til vores vaert, men vores boeffer med bagekartofler og langtidsstegte groentsager var maaske lige lovligt loedigt til 30 grader og naesten 100% fugtighed...

Paa trods af at maden var lidt svaer at faa ned, havde vi endnu en superhyggelig, men sidste, aften, med et godt glas roedvin.

Det var som altid, dejlig at se noget familie. 5 dage var lige lovligt kort, men hvis Thomas bliver haengende, saa dukker vi helt klart op igen, med fornyet kraft og paa et knap saa varmt tidspunkt.

Hasta luego hermano, og tak for alle fiskene.

(Saerlig hilsen, tyvstjaalet fra en bog, hvor titlen vist nok hedder "Backpakkers Guide to the Farmacy" eller noget i den retning).