Rejsedagbog, Sommerferie i Banff og Jasper Nationalpark's 9-18. juli 2010 (26) - RejseUniverset

Sommerferie i Banff og Jasper Nationalpark's 9-18. juli 2010 (26)

Denne rejsedagbog foregår i Amerika og er en del af rejsen 'Allan og Sanne i USA'.

Visninger 2038 gange

Hjemkomstdato 2010-01-31
Profil slaursen76
Læs rejsebeskrivelsen: 'Allan og Sanne i USA' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Sommerferie i Banff og Jasper Nationalpark's 9-18. juli 2010 (26)

Nu var det endelig blevet tid til at holde vores sommerferie, som vi havde set meget frem til, da turen skulle gå til Banff og Jasper Nationalparker i Canada. Vi var glade for at komme væk fra varmen her i Roanoke, hvor temperaturen de sidste dage før afrejsen stod på 36-37 gr. varme!
Vi skulle flyve fra Charlotte d. 9. juli, men vi kørte allerede mod Charlotte aftenen før, da vi havde fundet et hotel, hvor vi kunne overnatte og parkere bilen, mens vi var ude og rejse. Så kunne vi tage en bus fra hotellet direkte til lufthavnen.
Vi fløj fra Charlotte til Calgary (Canada) via Houston i Texas. Det var en lang tur, men turen gik problemløs, og William var dejlig nem at rejse med som altid. Vi kom gennem immigrationen i Calgary og blev mødt med country musik i ankomsthallen. Calgary holdte sit årlige ”Stampede”, hvor folk kommer valfartende til. Det er et meget stort rodeoarrangement, som varer 14 dages tid.

Vi havde booket et hotel i Calgary tæt på lufthavnen, og dagen efter tog vi en taxi hen til biludlejningsstedet, og så gik turen mod bjergene, de canadiske Rockies!
Vi ankom til Banff ved frokosttid og fandt en lille cafe, hvor vi fik lidt at spise.

Udsigten fra hovedgaden i Banff:

Vi kørte bagefter ud til Surprise Corner udenfor byen, hvor der skulle være en flot udsigt til Fairmont Banff Springs hotel, og det var en rigtig flot sted at se hotellet fra. Hotellet er et meget gammelt flot hotel.

Vi kørte senere mod byen Lake Louise og kørte ud til Lake Louise søen. Her var der utrolig flot, selv om der var rimelig mange mennesker.

Her er familien samlet foran Lake Louise. Mount Victoria og Victoria gletscheren ses i baggrunden.

Senere spiste vi aftensmad på hotellet Chateau Lake Louise, der heldigvis har flere spisemuligheder i forskellige prisklasser. Vi spiste aftensmad i Lakeview Lounge, hvor vi fik nogle rigtig gode miniburgere m forskelligt indhold.

Dagen efter kørte vi til en anden lille sø, der hedder Lake Moraine, der også var utrolig flot. Søen er omgivet at 10 bjergspidser.

William hygger sig, mens vi 2 voksne fik spist morgenmad, og samtidig nød vi udsigten.

Så gik vi tur langs søen, det var lidt koldt, men utrolig smukt, og William nød turen.

Lidt senere kom William op i rygsækken.

På vej tilbage mod Lake Louise stoppede trafikken lige pludselig, og i skovkanten så vi denne brunbjørn. Ret imponerende dyr, godt at vi sad trygt i bilen.

Vi kørte en tur mod Yoho National Park, der ligger vest for Lake Louise. Vi skulle se Takakkaw Falls, der er Canadas 4. højeste vandfald med et fald på 380 m. Det var et meget flot syn.

Herefter kørte vi mod Emerald Lake, hvor vi på vejen skulle se Natural Bridge, der er blevet dannet af Kicking Horse River. Det er lykkedes floden at bryde igennem noget at de blødere klipper og dermed danne en naturlig bro.

Emerald Lake var endnu en flot bjergsø, hvor vi gik en lille tur, og herefter spiste vi aftensmad på en restaurant, der lå lige ned til søen!

Restauranten ses ved de gule parasoller.

Mandag tog vi endnu en gang op til Lake Louise for at gå en tur langs søen.

Her ses hotellet Chateau Lake Louise:

William med Lake Louise i baggrunden.

Det er hårdt at gå tur, så en god lur i rygsækken hjælper:

Her ses Chateau Lake Louise fra den anden ende af søen.

Vejret artede sig ikke så godt, så efter en kort køretur i Kootenay National Park, hvor det regnede, besluttede vi os for at køre en tur til Banff og se Banff Park Museum, hvor de havde mange vilde udstoppede dyr. Et kæmpehit hos William, der syntes, det var alle tiders at se alle dyrene selv om de godt nok var udstoppede.

Tirsdag havde vi en lang køretur foran os, da vi skulle videre nordpaa til Jasper by. På vejen skulle vi køre langs Icefields Parkway, der skulle være et af de smukkeste steder at køre. Men da det regnede, og skyerne hang langt nede, og vi senere kørte i snestorm over et bjergpas, fik vi ikke set ret meget af den smukke natur den dag.

Dagen efter var det klaret op igen, og vi kørte ned ad Icefields Parkway mod Columbia Icefield. Første stop på vejen var Athabasca Falls, som var utrolig flot:

Her er nogle billeder fra vores tur ad Icefields Parkway:

Et blik på Stutfield Glacier, imponerende syn:

På vejen mødte vi disse Bighorn Sheep, der græssede langs vejen og de bliver tiltrukket af mineraler på stenene langs et vandfald.

Så kom vi langt om længe til Columbia Icefield der inkludere 6 gletschere: Athabasca, Saskatchewan, Dome, Clumbia, Castleguard og Stutfield. Disse gletschere dækker tilsammen 325 km2. Athabasca gletscheren flytter sig 15-20 m. pr. år i den nedre del, mens den øvre del flytter sig med op til 127 m. pr. år. Forneden smelter isen, mens gletscheren flytter sig fremad.

Columbia Icefield med Athabasca gletscheren nederst i midten.

Endnu en gletscher.

Det var muligt at gå til foden af Athabasca gletscheren og på vejen dertil, kunne man se sten med årstal, hvor gletscheren havde gået til engang.

William og Allan foran gletscherfoden:

Det var koldt selv om solen skinnede, og da vanterne ikke var kommet med fra hotellet, måtte jeg jo finde på et alternativ (strømper)  og William nød at få varmet fingrene:

Endnu et billede af Columbia Icefield. I midten af billedet ses nogle specielle ”busser”, som man kunne køre op med på gletscheren. (Det prøvede vi dog ikke).

Her er nogle flotte ”alpeblomster”.

Torsdag kørte vi til Maligne Canyon, hvor der var nogle flotte kløfter. Nogle steder er kløfterne kun 2 m. brede og 50 m dybe.:

På vej derfra så vi denne ren:

Vi kørte herefter mod Maligne Lake, hvor vi på vejen kørte forbi Medicine Lake, hvor vandstanden nogle år kan forsvinde til næsten ingenting for så at blive fyldt igen.

Efter en noget kold udendørs frokost ved Maligne Lake  kørte vi tilbage mod jasper.

Her ses bjergene omkring maligne Lake:

Vi kørte til Jasper Lake og nød den noget lunere eftermiddagssol langs søen:

Fredag skulle vi køre tilbage mod Banff, hvor vi skulle overnatte inden, turen gik tilbage mod Calgary lørdag.

Lørdag morgen skinnede solen fra en skyfri himmel i Banff, og da vi først skulle flyve fra Calgary søndag, besluttede vi os for at tage op med gondolen til toppen af Sulphur Mountain i 2285 m. højde.

Herfra var der den flotteste udsigt, og man kunne gå en 1 km lang tur til Sanson Peak:

Ved gondolen holdte en af de busser, de kører op på gletscheren ved Columbia Icefield. Her sidder William i hjulet på bussen:

Udsigten på vej op i gondolen:

Så har vi nået toppen:

Endnu engang faldt William i søvn i rygsækken:

Det flotte canadiske flag med den blå himmel som baggrund:

Tilbage i Banff by, hvor vejret var kanon.

Senere gik turen smertefrit til Calcary, hvor vi fik afleveret bilen og søndag fløj vi hjem igen.