Rejsedagbog, Mekong - RejseUniverset

Mekong

Denne rejsedagbog foregår i Vietnam og er en del af rejsen 'Vietnam / Dubai'.

Visninger 2047 gange

Profil Olsenfeld
Læs rejsebeskrivelsen: 'Vietnam / Dubai' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Mekong

29.05.2010 Turen fra Long Xuyen til Vinh Long gik rigtig godt og vi var fremme allerede kl. 12.00. Ind på det statsejede bureau og få bestilt en tur ud i deltaget, med homestay som en af elementerne. En ½ time senere var vi 186 dollars fattigere, men havde så for de penge fået lovning på følgende, 2 overnatninger til 6 personer, morgen og aftensmad begge dage, + 2 dage fyldt med besøg diverse steder. Dagen startede med den mest fantastiske frokost hvor der ud af agurk og squash var lavet diverse figurer, eks. En fisker der sad på nakken af den ”Elephant ear fish”, som vi eks. Herefter tog vi på krokodillefiskeri, pigerne fik hver en fiskestang og måtte fodre krokodiller med kødstykker på en krokodillefarm. Senere på dagen var vi på besøg på et teglværk, hvor de også lavede krukker. Videre til en frugthave, med alverdens sjove frugter, med mulighed for smagsprøver. Herfra gik vi en tur igennem en lille landsby, for til sidst at komme til vores homestay Superfint overnatningssted, vi fik et værelse med en dobbeltseng og 4 enkeltsenge. Guiden Nam har været en super fin oplevelse, det har de værtsfolk vi har været i kontakt med. Lækker og rigeligt med mad, serveret på traditionel vietnamesisk vis.

30.05.2010 Ny guide og nyt homestay, vi sejlede direkte til vores andet homestay og afleverede vores bagage allerede ved første øjekast kunne vi se at det ville blive mere primitivt end det første. Vi startede dagen med at sejle til Cai Be floating market. Floating market viste sig dog at være et engrosmarked, hvor de små handlende hentede deres forsyninger. Vi sejlede herefter videre til et sted hvor pigerne fik lov til at lave rispapir, dette anvendes til forårsruller. Samme familie havde en fabrik hvor de lavede karameller af kokossaft, samt lavede Popriskorn, som blev blandet med karamel og derpå udskåret. Turen gik nu hjem til vores homestay, hvor vi fik frokost. Efter frokost tog vi på rotur ned ad floden og fik herefter vores cykler udleveret, vi cyklede så øen rundt på nogle gamle havelåger (ca. 1½ time). Hjem og i bad og så var der ellers dømt afslapning frem til vi fik vores aftensmad. Så skulle vi til det, sengene så ikke alt for komfortable ud, de stod udenfor afskærmet af en halvmur dog godt forsynet med lyserøde myggenet. Selve sengen kan vel bedst beskrives som et lavt dansk spisebord, hvorpå der var lagt to havehynder og et lagen. Efter en lang dag, var vi dog så trætte at natten forløb fint.

31.05.2010 Turen var ovre og vi blev fragtet ind til selve Vinh Long, hvor vi ventede på vores bus til Ho Chi Minh. Ventetiden blev dog krydret ved at der havde forvildet sig en ca 1 meter lang grøn seasnake ind i bureauet, om den var med vores bagage vides ikke. Det var Charlotte der opdagede den og hurtigt stod hele personalet oppe på borde og stole. Så gik den vilde slangejagt, medens vi endnu var i bureauet, til sidst fik de bugt med slangen og den blev båret ned til floden igen. Turen til Ho Chi Minh forløb uden de store problemer og dagen i Ho Chi Minh foregik med praktiske ting, vasketøj, forplejning, arrangering af bil til Dalat m.m.

01.06.2010 Op kl. 04.00, da vi skulle med flyveren til Con Dao kl. 06.00. Turen gik fint og vi kom frem til vores hotel Con Dao Resort, de havde dog aldrig hørt om vores reservation som var lavet via Con Dao Seatravel, så vi måtte hen til Con Dao Seatravel som heller ikke havde rum til tilbage til det første hotel igen og der blev så fundet værelse til os. Con Dao bærer tydeligt præg af at der ikke kommer mange udenlandske turister. De fleste der kommer her er store grupper af tidligere eller efterkommere af fanger der har været på øen. De får tilskud fra staten og har således mulighed for at komme herover. Con Dao er et utroligt smukt sted og er ikke mindst meget renere end det øvrige af Vietnam vi har set til nu.