Rejsedagbog, Indlandsis og nordlys - RejseUniverset

Indlandsis og nordlys

Denne rejsedagbog foregår i Grønland og er en del af rejsen 'Smuttur til Grønland'.

Visninger 2052 gange

Hjemkomstdato 2010-03-19
Læs rejsebeskrivelsen: 'Smuttur til Grønland' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Indlandsis og nordlys

Næste morgen vågnede vi ved en sekstiden med stod først op kl. 7.00, vi spiste morgenmad med de andre. Det var en fin morgenmadsbuffet. Der var både müesli, cornflakes rugbrød og rundstykker. Der var også langtidsholdbar mælk, der kunne holde sig til en gang i juni... .
Efter morgenmaden skulle vi igen i alt vores varme tøj (det tog lidt tid). Kl. 9.00 tog vi af sted på moskussafari. Vi kørte op på Black-Ridge klippen sydøst fra byen. Herfra var der en fantastisk udsigt over byen og den tilfrosne fjord.

Vi kørte længere ind i dalen, hvor vi fik øje på nogle moskusokser meget langt væk. Gennem en god kikkert blev det lidt nemmere at få øje på de store dyr - de står på den anden side af den store sø.

Derefter kørte vi tilbage til vandrehjemmet og spiste frokost.

Efter frokost kørte vi med bussen til punkt 660 - indlandsisen. På vejen gjorde vi flere holdt, ved nogle flotte udsigtspunkter og et flyvrag.

Da vi kom til indlandsisen (ca. 40 km. fra byen) så vi en flot isvæg, som var helt glat at føle på - det var imponerende, at der lige pludselig var en høj glasagtig væg der rejste sig. Man kunne se et stykke ind i isen, hvor der var småsten, luftbobler mv.

Vi gik en tur op på indlandsisen, som var dækket af et tyndt lag sne – og derfor temmelig glat.

Efter en varm kop kakao gik turen hjem ad. Da vi kom hjem skiftede vi tøj og blev kørt op til restaurant Roklubben, denne aften stod den på vildt frikadeller, af rensdyr og moskusokse.

Efter maden kørte vi tilbage, for at klæde os meget varmt på. På vej hjem i bussen, kunne man skimte nordlyse og det var lige netop nordlys vi efterfølgende skulle ud og se. Omkring kl. 21 var det helt mørkt, og vi kørte op på en bjergtop, hvorfra vi så nordlyset og en masse stjerner. Det var utrolig flot, og helt specielt fænomen !

Efter en times tid blev det ret koldt, at så stille med nakken tilbagelænet, så vi kørte tilbage til byen. Vi kørte hen til et museum, hvor vi først så nogle billeder fra egnen. Derefter skulle vi smage en grønlandsk kaffe, der bestod af:

Whisky – der symboliserede den stærke grønlandske mand
Kahlua - der symboliserede den søde grønlandske kvinde
Kaffe – der symboliserede det sorte hav
Flødeskum – der symboliserede indlandsisen i havet
Til sidst satte de ild til Grand Marnier og hældte det i drikken fra ca. 30 cm. højde – der symboliserede nordlyset.

Mette er ikke den store kaffedrikker, men Henning og de andre virkede meget begejstret .

Med den varme drik i hånden kunne vi gå rundt og se museet, der viste lidt om grønlandsk historie.
Kl. 0.15 var vi meget trætte og kørte hjem i seng efter en god og oplevelsesrig dag.