Rejsedagbog, Afsked med Sydney - Goddag Japan - RejseUniverset

Afsked med Sydney - Goddag Japan

Denne rejsedagbog foregår i Australien og er en del af rejsen 'Den store rejse'.

Visninger 2037 gange

Profil Den store rejse
Læs rejsebeskrivelsen: 'Den store rejse' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Afsked med Sydney - Goddag Japan

18        Pernille og Monica vil gerne til Newtown, som er et område vi har fået fremhævet som særligt befolket af bøsser og lesbiske. Det vil vi gerne opleve. Vi håber på lækre cafeer og spændende butikker. Men det var en enorm skuffelse. Området er snusket og beskidt. Intet var særlig spændende og vi finder hurtigt hjem igen. Vi tager hjem og pakker. Bagefter tager vi alle 4 en svømmetur i den lækre pool og spa for sidste gang. Den kommer vi godt nok til at savne!

Efter aftensmaden, som Pernille tryller frem af ingenting, tager vi af sted igen. Nu er det blevet mørkt, men især Merle og Monica har et ønske om at gå på Harbour Bridge mens det er mørkt for at få set alle lysene i Sydney. Det var besværligt at komme op på broen, og Theo måtte mange gange ud af klapvognen. Men det var sørme en flot tur. Operahuset og havnen tog sig rigtig godt ud. Bagefter fortjente vi is fra den italienske isbar nede i havnen.

19        Vi får pakket færdig og får opbevaret bagagen i hotellets bagagebox. Så sætter vi kurs mod Darling Habour, og Merle må lege model for Pernille på vejen.

Og så er der tid til at afprøve havnens legeplads og til at nyde områdes flotte springvand.

Vores mål er først IMAX, som er verdens største biografskærm, hvor der vises 3D film. Vi når netop ikke den film, som vi allerhelst ville have set, men bestiller til gengæld billetter til lidt senere på dagen til ”Under the sea”, som netop har haft præmiere med Jim Carrey som fortæller. Herefter går vi på Power Museum med en særudstilling om Star Wars. Det var en fin udstilling, hvor vi så mange kostumer og miniaturemodeller af rumfartøjerne.

Og så var der mange interaktive ting, hvor man selv kunne prøve teknologien af.

Herefter så vi film i IMAX, og Theo fik også noget ud af det. Vi tror, at han mægtig godt kan lide at se på fisk.

Tilbage på hotellet blev vi hentet af en shuffelbus kl. 17.30. På vej til lufthavnen fik vi sagt farvel til Sydney, som er en meget dejlig by og en rigtig god oplevelse. Vi tjekker ind i god tid, og får aftensmad inden vi flyver kl. 22.05 til Tokyo på et fyldt fly.

20        Det var en lang flyvetur. Vi sov heldigvis alle sammen noget af natten, men det er jo slet ikke nok. Vi landede som planlagt lidt over kl. 6 japansk tid. Og så indhentede vi 2 timer fra den dag vi mistede tidligere på vores rejse. Så nu er der 8 timers tidsforskel til DK. I lufthavnen tog vi den med ro, hævede penge, fik en smoothie og fandt ud af, at vi skulle med en bus til hotellet.

Busbilletterne kostede små kr. 500,- og var det første alvorlige varsel om dyrere tider. Prisen blev dog mere acceptabel, da der gik næsten 2 timer, før vi blev sat af på hotellet. Lufthavnen lå et pænt stykke udenfor byen, og der var en masse trafik. Vi havde fra starten af travlt med at observere den anderledes adfærd hos japanerne. Vi er virkelig kommet et nyt sted hen, hvor menneskekodekset er helt anderledes. Og sproget er fuldstændig uforståeligt, og de fleste ting står kun på japansk. Hotellet er flot, men værelset er endnu ikke klar til os. Vi spiser lang frokost til urimelige priser, og så får vi endelig vores værelse. De har heldigvis en transformer og internet, så Merle er hurtigt godt beskæftiget med funky familier. Vi opdager, at vores rejseplan ikke passer med den japanske rejseplan, som ligger og venter på os. Vi taler med hotellet, og skiver en mail hjem til rejsearrangøren. Vi kommer nok til at være en dag kortere i Tokyo og en dag mere i Kyoto.Theo er pivet og ked af det. Han har været forkølet nogle dage, og selv om han var godt pakket ind i flyveren, så er det svært at undgå træk der. Han får feber hen på eftermiddagen, og er sløj da det er tid til at få aftensmad. Så vi må droppe planerne om at gå ud i byen. Vi finder i stedet en japansk restaurant på hotellet (der er nok mere end 10 forskellige restauranter på dette enorme hotel). Pernille får en menu, og de kommer med den ene ret efter den anden. Hun mestrer pindene ret godt, men da de kommer med en helstegt fisk, giver hun alligevel op og beder om bestik.

Tjeneren påstår, at det kan lade sig gøre at spise den med pinde, og da vi senere ser japanske gæster bruge hænderne til hjælp, så er det ikke længere så imponerende… Merle spiser nudler med god appetit, og Monica er udfordret på de mærkelige smage. Theo har fået det bedre her til aften.