Rejsedagbog, Kaikoura og hvalsafari - RejseUniverset

Kaikoura og hvalsafari

Denne rejsedagbog foregår i New Zealand og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2100 gange

Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Kaikoura og hvalsafari

Efter en ca. 4 timers køretur fra Christchurch ankom vi til Kaikoura. Vi fandt campingpladsen Holiday top-10 i udkanten af Kaikoura (Top-10 er en kæde af campingpladser, som man kan finde rundt om på New Zealand, der både ligger godt, har de nødvendige faciliteter og samtidig er ret hyggelige).

Kaikoura har kun ca. 3.500 indbygger, men får hvert år besøg af ca. 500.000 turister.

Vi gik gennem byen og ned til restaurant "White Morph" (som vi havde fået anbefaldt af en af vores gode Nepal-venner). Her fik vi lækker frisk fisk, mens vi nød den flotte udsigt. Det var et rigtigt hyggeligt sted, som vi anbefaler videre til andre som er på de kanter. Turen hjem på ca. 2 km. var dog noget kold.

Næste morgen regnede og blæste det. Vi besluttede os for at blive en nat mere i Kaikoura, så vi kunne komme på hval-safari. Stedet der arrangeret hvalsafari lå lige ved siden af campingpladsen. Vi blev skrevet op på en afbestillingsliste, da alt var optaget. Derefter gik vi en tur rundt i byen, mens vi ventede på at det forhåbenlig blev vores tur til at sejle ud og se hvaler m.m.

Da klokken var 13.00 var vi tilbage i centeret, hvor vi heldigvis fik plads, der gjorde de 8 andre på afbestillingslisten også. Vi blev advaret om, at der i dag var hård vind, så det ville blive en lidt hård tur.

Turen ud i båden blev også ret hård. Da båden sejlede så hurtigt, føles det som en tivolitur, med en masse su i maven. Men vi blev heldigvis ikke søsyge.

Vi sejlede i ca. 20 min. inden vi gjorde stop. Grunden til at hvalerne kommer så tæt på land, skyldes at der kun 1 km. fra land er Hikurangi-dybet, som har særlige strøm forhold, der gør at hvalernes føde findes her, bla. de 12 meter lange blæksprutter.

Vi stirrede alle ud mod vandet og kunne få øje på en spermhval, der lå og prustede luft ud gennem lufthullet. Det er helt fantastisk og kan slet ikke beskrives.

Efter nogle minutter havde hvalen fået luft nok og kunne igen dykke ned og søge efter føde.

Vi så i alt tre hvaler som lavede denne manøvre.

Derudover så vi delfiner, som sprang rundt om båden, helt tæt på. Der var rigtig mange, men de var så hurtige at det var svært at fange dem på billeder, det lykkes dog at få en som er på vej ned i vandet, efter et flot buet spring.

Rundt om båden fløj der en masse store fugle, bla. albatrosser og mange andre.

Efter et par timer og ca. 1.000 billeder  var det tid til at sejle ind igen. Dog kunne vi lige nå forbi nogle klipper, hvor der lå en masse sæler og hyggede sig.

Efter en helt speciel og utrolig fantastisk sejltur tog vi hjem til vores campervan og tilberedte aftensmad. Det blev igen en ret kold nat.