Rejsedagbog, Pokhara og Sarangkot - RejseUniverset

Pokhara og Sarangkot

Denne rejsedagbog foregår i Nepal og er en del af rejsen 'Jorden rundt med Mette og Henning'.

Visninger 2040 gange

Hjemkomstdato 2009-01-26
Læs rejsebeskrivelsen: 'Jorden rundt med Mette og Henning' Læs Rejsebeskrivelse

Print Print Rejsedagbogen: Pokhara og  Sarangkot

Efter vi havde danset og svedt i varmen, kørte vi ved en 17 tiden videre mod Pokhora. Pokhora har ca. 100.000 indb. og ligger i 800 moh. 200 km vest for Kathmandu. På turen mod byen så vi mange bjerge i horisonten, bla. Fish-tail (Machapuchre 6.993 m) og en del af Annapurura-kæden (7.219 m). Vi ankom efter 1 1/2 time.

Vi fik vores værelser, det var nogenlunde, der var fugt/mug på væggene, men sengetøjet var da rimelig rent. Her ses væggen og Hennings ben

Vi gik ned i byen og fik lidt aftensmad. Nogle spiste japansk, mens vi spiste "italiensk". Byen har en del butikker og restauranter, for turisterne. Man kan bla. købe en lille fleece-trøje i "The North fase" for kun 28 dkr (mon den er ægte...). Efter aftensmaden gik vi i seng (klokken var ved at være mange).

Næste dag var fri til hvad man nu havde lyst til. Det benyttede vi til at skrive lidt på rejseuniverset og sejle en lille tur på Phewa-søen, der lå lige ved byen. Vi padlede rundt om et tempel der ligger ude i søen og ellers nød vi bare turen og drev rundt.

Da klokken blev 19.00 skulle vi mødes med de andre på restaurant Boomerang. Den lå ned til vandkanten, men da det var blevet aften kunne vi ikke se vandet. I stedet så vi de mange flotte dansere som underholdt os mens vi spiste vores seje bøffer!

Efter maden gik vi hjem i seng, for vi skulle tidligt op næste morgen. Klokken 6.00 mødtes vi alle mere eller mindre trætte. Da vi skulle op og se solen stå op over bjergene. Vi kørte i bus i en lille times tid og da vi kom til en holde plads, skulle vi selv gå videre. Vi gik op ad trapper i 35 minutter (det var nogle uens trin i sten, og det gik meget op ad, så det tog pusten fra selv den bedste). Da vi endelig kom op i 1692 m til Sarangkot, var der ikke andet end tåge. (I vores guide bog står der at synet ned over søen er smukt og turen er det værd og i klart vejr findes der ikke noget smukkere på kloden). Men det var en frisk tur op. Her ses en del af stien som vi gik op ad og tågen.

Da vi kom ned af "bjerg-toppen" skulle vi samles i bussen og køres ud til "Ant" som er moster til Pers ven Mohan´s kone. Det var en stor lejlighed og vi sad på teressen og fik en kold drik. Der efter skulle vi ud til Devin´s falls. Den lille flod Pardi Khola, som dræner Phewa-søen, danner nogle vandfald der forsvinder ned i et hul, dette er Devin´s falls. Det største fald er 100 m.

Efter vi så vandfaldet på den ene side af vejen, gik vi over på den anden side og ned i en grotte hvor vandfaldet falder ned. Det var en våd men flot oplevelse.

Da vi havde set vandfaldet tog vi videre til et "german-bakery" hvor vi spiste frokost. Vi fik en bolle, der var nogenlunde grov og et styk chokolade-kage, der var meget sødt.

Efter frokost tog vi til Mountain Museum, hvor der står alt om bestigelserne af de højeste bjerge og meget mere. Lige noget for Henning. Her kunne man bla. også læse om Sherpa-folket som er det folk som lever højst i verden, helt op til 4.700 m. hvilket også gør at de er blevet til verdensberømte bærere på ekspeditioner og det siges at mange sherpaer har stået på Sagarmatha (Mount Everest).

På vej tilbage til bussen gik vi forbi nogle kaffe-planter, her ses nogle bønner, som Lisbeth fandt.

Om aftenen fandt vi et "italiensk" sted hvor vi fik en rigtig god Pizza og Henning fik noget "italiensk" is. Vi var godt trætte efter en lang dag, så vi gik hjem i seng.